Hotel Arthur tarvitsi syvän tarinan ja erottuvan brändikonseptin
Hotel Arthur on perinteikäs kolmen tähden hotelli Helsingin keskustassa. Helsingin NMKY:n Tukisäätiön omistamassa hotellissa on perustettu Suomen partiotoiminta, pelattu Suomen ensimmäinen koripallopeli ja siellä ovat yöpyneet monet yhteiskunnan ja kulttuurin merkkihenkilöt kuten Bill Clinton, Mathias Rust ja Aino Kallas.
Uusien asiakkaiden tavoittamiseksi Hotel Arthur tarvitsi brändilleen syvällisemmän tarinan ja erottuvan brändikonseptin, joka näkyisi ulospäin hotellin tiloissa ja eri viestintäkanavissa.
Brändi kehitettiin yhdessä asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa
Aloitimme työn tutustumalla hotellin tiloihin ja tutkimalla hotellin strategiaa, historiallisia dokumentteja ja kilpailijoita. Workshop kohderyhmistä ja brändityön onnistumisesta antoi työlle hotellin liiketoimintaa tukevat tarkat kohderyhmäkohtaiset tavoitteet.
Selvitimme henkilökunnalta mitä he pitävät hotellissa suurimpana ylpeyden aiheenaan ja nykyisten asiakkaiden laadullisella haastattelulla selvitimme, mikä heille hotellissa on kiinnostavaa ja erityistä.
Tutkimuksen pohjalta loimme konseptiluonnoksia, joita kehitimme asiakkaiden ja henkilökunnan palautteen pohjalta.
Historiasta ponnistava brändikonsepti kertoo hotellin ainutlaatuista tarinaa
Työn tuloksena syntyi brändikonsepti Klassikoihin palataan aina ja erottuva visuaalinen ilme.
Slogan kertoo Hotel Arthurin pitkästä historiasta ja siitä ponnistavasta klassisista hotellipalvelun hyveistä. Ne ovat saaneet asiakkaat palaamaan hotelliin jo vuosien ajan. Klassisuus näyttäytyy asiakkaille historiallisissa tiloissa, sitä henkivässä visuaalisessa ilmeessä sekä copyllä, joka leikittelee menneiden vuosikymmenien puhetavalla.
Klassikoihin palataan aina -slogan on auki erilaisille teoille ja tulkinnoille. Ajatusta historiallisesta klassikosta voi tukea esimerkiksi henkilökunnan vaatetuksella tai ravintolan ruokalistalla ja äänimaisemalla.
Suunnittelimme Hotel Arthurille uuden logon, kotimaisuudesta viestivän väripaletin ja historiasta kertovan typografian. Hotellin lukemattomat tarinat näkyvät historiallisissa mustavalkokuvissa. Uutta brändi-ilmettä koristaa brändigrafiikka, joka perustuu hotellista löytyviin yksityiskohtiin, arkkitehtuuriin sekä palveluihin.