Asuntomessujen brändi-ilme sovellettuna kutsussa

Asuntomessujen brändi-ilme

”Brändityön ytimessä ei ole se, miltä asiakkaamme näyttää. Sen ytimessä on se, mitä asiakkaamme parhaimmillaan on.”

Timo Berry, luova johtaja, Berry Creative

Asiakas
Asuntomessut

Vuosi
2020

Mitä teimme?
Brändikonsepti
Brändi-ilme
Graafinen suunnittelu
Tunnus
Slogan
Kuvitus
Brändiopas

Valokuvat
Kari Kohvakka
Iida Jokinen
Amanda Lehtola
Sakari Mäkelä /
White Cloud
Unsplash

Brändi tarvitsee kirkastusta

Suomen Asuntomessujen visuaalinen ilme kaipasi uudistusta. Asuntomessut oli ison merkkipaalun kynnyksellä – kesällä 2020 Asuntomessut juhlisi 50-vuotista taipalettaan suomalaisen asumisen suunnannäyttäjänä.

Asuminen on tällä hetkellä suuressa murroksessa. Kaupungistuminen, ilmastonmuutos, väestön ikääntyminen sekä työn ja arjen muutos muovaavat suomalaista asumista juuri nyt. 

Asuntomessut on ollut asumisen trendien tutkija jo 50 vuoden ajan. Vaikka Asuntomessut seuraa ja esittelee asumista ja asumisen trendejä laajasti, siihen liitetyt brändimielikuvat ovat rajautuneet vahvasti pientaloasumiseen kaupunkien laidoilla. Asuntomessut halusi kirkastaa viestintäänsä ja rooliaan hyvän asumisen kehitysalustana.

Visuaaliset konseptit testattiin kohderyhmillä

Autoimme Asuntomessuja kääntämään uuden lehden tarinassaan. Aloitimme työn tutkimalla, minkälainen toimija Asuntomessut on historiansa aikana ollut ja mitä se on nyt. Pyrimme tunnistamaan nykyisten sidosryhmien tarpeet ja toiveet. Kysyimme, kenelle Asuntomessut on erityisen arvokas juuri nyt sekä millainen organisaatio Asuntomessut voisi tulevaisuudessa olla.

Työ tehtiin läheisessä yhteistyössä Asuntomessujen ohjausryhmän kanssa. Visuaalisen identiteetin konsepteja testattiin ja kehitettiin laadullisen kohderyhmätutkimuksen avulla. Testauksella varmistettiin, että brändi-identiteetti puhuttelee kohderyhmiä oikein.

Uusi brändi-ilme kutsuu mukaan

Työn tuloksena syntyi ”Mitä voisi olla” -brändikonsepti sekä uusi raikas visuaalinen ilme.

”Mitä voisi olla” on lupaus näkemyksellisestä ajattelusta. Katse kohdistetaan paitsi sisälle koteihin, ihmisten arkeen ja asumisen tarpeisiin myös ulos maailmaan – minkälaiset megatrendit vaikuttavat asumiseemme nyt ja tulevaisuudessa. Asuntomessut kannustaa keksimään inspiroivia ideoita sekä fiksuja asumisen ratkaisuja. 

Suunnittelimme Asuntomessuille uuden tunnuksen, ja valitsimme sille raikkaan väripaletin ja hienostuneen typografian. Uuden brändi-ilmeen keskiössä ovat värikkäät ikkunat, jotka tarjoavat kurkistuksia ja näkökulmia asumisen teemoihin. Mitä kaikkea asuminen ja rakentaminen voisi tulevaisuudessa olla?

Asuntomessujen visuaalisen ilmeen värikäs ikkuna
Brändi-ilme sovellettuna mainosjulisteessa
Brändi-ilme sovellettuna mainosjulisteessa
Asuntomessujen tunnus ja sloganin variaatioita
Asuntomessujen brändifontti Domaine
Asuntomessujen logo ja visuaalisen ilmeen värikkäät ikkunat
Asuntomessujen brändi-ilmeen graafiset muodot
Brändi-ilmeen värikkäät ikkunat tarjoavat kurkistuksia asumisen teemoihin
Messualueen portti, jossa näkyy Asuntomessujen uusi visuaalinen identiteetti
Kuvitus SOS-lapsikylästä
Kuvitus kaupungistumisesta
Värikkäitä viirejä Asuntomessuilla Tuusulassa
Kuvitus aurinkoenergian hyödyntämisestä asumisessa
Kuvitus yhteisöllisestä asumisesta
Asuntomessujen uutta ilmettä soveltava info-kyltti Tuusulassa
Aikajana ja kuvituksia Asuntomessuista vuosien varrelta
Asuntomessujen uusi tunnus
Asuntomessujen messualue Tuusulassa 2020
Ota yhteyttä →
← Palaa takaisin arkistoon

Haluatko kuulla lisää?

Timo Berry
CEO, Luova johtaja
timo@berrycreative.fi
+358 41 532 4345

Lähetä viesti

[contact-form-7 404 "Not Found"]