blogi_kuvio_1

En tiedä, mutta vastustan

Kohderyhmätutkimus on tärkeää. Me Berry Creativella uskomme siihen, että toisten aito palveleminen edellyttää heidän tarpeittensa, halujensa ja jopa pelkojen ymmärtämistä. 

Tämä on kovin vaikeaa, koska en itse useinkaan tiedä tai tiedosta omia tarpeitani – saati sitten muiden – pysähtymättä ja analysoimatta. 

Me olemme saaneet suurimmat onnistumisemme tekemällä usein hyvin pienimuotoisen kohderyhmätutkimuksen – tai insightin – jossa jalkaudumme esimerkiksi paikalliseen ostariin ja kysymme mitä alue, tai ostari heille merkitsee ja mikä on erityisen hienoa juuri tässä paikassa. Tai kysymällä mikä tekisi tästä vielä paremman. Ihmiset kertovat erittäin mielellään asioista, jotka ovat heille tärkeitä.

Sen lisäksi, että aina poikkeuksetta 100% tapauksista ymmärrämme paremmin juuri heitä, useimmiten saamme pari yksittäistä oivallusta, josta on hyötyä luovassa työssä.

Jalkauduimme Martinlaakson ostarille tekemään kohderyhmätutkimuksen jonka tuloksia hyödynnettiin ostoskeskuksen brändityössä.

Jostain kumman syystä jotkut vastustavat miltei intohimoisesti kohderyhmätutkimusten tekoa. Tätä on osin helppo ymmärtää, koska se tietenkin lisää kustannuksia ja pidentää aikataulua, eikä siihen ole aina varaa.

Menetelmä antaa myös vinoutuneita tuloksia, monestakin eri syystä, vaikka vinoutumia voi jonkun verran hallita. Silti tulee melkein mieleen Lumikki ja seitsemän kääpiötä tarinan Jörö, joka vastusti sitä, että Lumikki voisi jäädä heidän luokseen. Kysymykseen ’miksi’, hän vastasi ’en tiedä, mutta vastustan’.

”Ihmiset kertovat erittäin mielellään asioista, jotka ovat heille tärkeitä.”

Joku viisas sitten sanoi minulle: Asiantuntijan valta vähenee, kun kysytään käyttäjien näkemystä. Enää arkkitehti ei olekaan se, joka tietää millaisia koteja halutaan. Tai suunnittelija ei tiedäkään, millainen brändi-ilme vetoaa käyttäjiin parhaiten. Tai palvelupäällikkö ei tiedäkään millainen palvelu parhaiten auttaa asiakkaita (tätä muuten kutsutaan palvelumuotoiluksi). Tai yritysjohtaja ei tiedäkään, millainen strategia olisi henkilöstölle motivoiva.

Meitä ei vallan väheneminen huoleta, päinvastoin. En tiedä vieläkään, tiedänkö oikeaa syytä käyttäjätutkimusten vastustukseen, mutta aion jatkaa heiltä kysymistä. Jörö joutui sadussa tietenkin antamaan periksi ja siirtyi puolipakolla ’en tiedä, mutta selvitän’ vaiheeseen. Kaikki tietävät, mitä Jörön mielipiteelle lopuksi kävi.

Kirjoittaja on Berry Creativen operatiivinen johtaja ja päätöksentekotieteilijä.

blogi_kuvio_2

Tuomas Pitkänen
CBO, operatiivinen johtaja
tuomas@berrycreative.fi
+358 50 373 9000


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lähetä viesti

[contact-form-7 404 "Not Found"]