Asiakas
Rastor-instituutti

Vuosi
2022

Mitä teimme?
Brändikampanja
Kampanjasuunnittelu
Konsepti
Luova johtaminen
Videotuotanto
Graafinen suunnittelu
Animaatio
Tv-mainos

Videokuvaus
Dictum

Valokuvat
Iiro Rautiainen

Mallit ja spiikkeri
Popular

”Rastor-instituutin brändi syntyi 2020 kun kaksi pitkäikäistä ja hyvämaineista koulutuksenjärjestäjää yhdistyivät. Lanseerauksen jälkeen tuli aika uudistua ja etsiä uusi luova kumppani. Briefissä toivoimme toimialallamme erottuvaa ideaa tavoitteena bränditunnettuuden kasvattaminen. Berry Creative voitti kilpailutuksen omaperäisellä ja rohkealla idealla. Arvostan sitä, että markkinointiviestinnän toteutuksessa pystyttiin säilyttämään alkuperäinen idea. Se hätkähdyttää ja saa hymyn huulille.”

Anne Niemi-Hakala, Viestintäjohtaja, Rastor-instituutti

Lähtötilanne

Rastor-insituutti halusi toteuttaa tv-mainontakampanjan, jonka tavoitteena oli lisätä brändin tunnettuutta aikuiskouluttajana. Toiveena oli toimialalla erottautuva markkinointiviestinnän brändikonsepti, jota voi jalkauttaa eri mediakanaviin sekä käyttötarkoituksiin. Konsepti-idean tulisi luoda positiivista brändimielikuvaa modernina ja uudistuvana toimijana. Lisäksi sen tulisi olla oivalluttava olematta kikkaileva. Rastor-instituutin arvolupaus Tunnistettava muutos on koettu aikaisemmin hankalaksi esittää visuaalisesti olematta itsestään selvä tai korni.

Berry Creative full potential idea nauratti ja ihastutti heti ensi esittelystä lähtien

Brändimainoksen idea perustui Rastor-insituutin aalto-logon hyödyntämiseen. Koulutuksen aiheuttama tunnistettava muutos oli hiuksia nostattava puhallus, joka lataa henkilön täyteen potentiaaliinsa.

Koulutukseen osallistuvien motiiveista johdettiin kolme erilaista profiilia, jotka olivat alanvaihtaja Teija, vaativampiin tehtäviin haluava Eeva ja eteenpäin pyrkivä Mikko. Heidät kuvattiin studiossa lehtipuhtimen kanssa.

Videolla näkyvä aito reaktio huomataan ja se jää mieleen. Videon idea on yksinkertainen sekä yllättävä ja siksi se sai kiitosta Rastor-insituutilta jo ensi esittelyssä.

Mainoskampanja lisäsi Rastor-instituutin tunnettuutta

Mediatoimisto OMD:n teettämän kampanjatutkimuksen mukaan Rastor-insituutin tunnettuus nousi 31 prosentista 41 prosenttiin.

Spontaani tunnettuus nousi kaksi prosenttiyksikköä 5 prosentista 7 prosenttiin. Kampanjaviesti ymmärrettiin kun 87 % vastaajista osasi ilmaista keskeisen kampanjaviestin ”myös kypsemmällä iällä voi muuttaa työuransa suuntaa” (Mediatalo OMD:n kampanjatutkimus 10/2022). Avoimen palautteen voi kiteyttää seuraavasti: ”Jotain tosi uutta. Virkistävää, yllättävää ja hauskaa.”

Yhteistyö Rastor-instituutin kanssa jatkuu tulevien kampanjoiden ja brändin tunnettuuden parissa.