Asiakas
Lastensuojelun Keskusliitto

Kesto
06/2024 – 09/2025

Mitä teimme?
Mediastrategia
Kanavastrategia
Ostopolku
Ansaintalogiikan määrittely
Lehtikonsepti
Lehtiuudistus
Arvolupaukset
Käyttäjätestaus
Visuaalinen uudistus
Kohderyhmien määrittely ja priorisointi
Art Direction
Verkkosivusuunnittelu
Somestrategia
Taitto
Somekampanja
Somemarkkinointi

Kumppanit
Verkkosivujen tekninen toteutus:
Evermade

Kansikuva:
Konsta Leppänen

”Lapsen Maailma -lehteä on julkaistu huikeat 84 vuotta! Se on vuosien varrella ollut tauolla ainoastaan sotavuosina ja pitkin vuosikymmeniä se on ollut Lastensuojelun Keskusliitolle sekä ansainnan lähde että viestintäkanava. Muutos kävi kuitenkin pakolliseksi, kun paino- ja postituskulut kasvoivat ja tilaajamäärät laskivat. Alun perin siis haimme kumppania selvittämään, onko meillä vielä mahdollisuuksia jatkaa ja mitä se vaatisi.

Berry vakuutti meidät tarjouksessaan siitä, että he todella tajusivat sekä tilannetta että lehteä että meitä. Kävi selväksi, että meillä oli kolme vaihtoehtoa: nopea kuolema, hiljainen kuolema tai se, että uskaltaisimme kehittää voimakkaasti. Päätimme uskaltaa yhdessä.

Perinteisestä lehdestä muodostui siis monimediallinen kokonaisuus, jossa painotutaan verkkoon, joka tavoittaa kaikki ne, jotka tarvitsevat tietoa lapsista, nuorista, kasvamisesta ja kasvatuksesta. Sitä täydentää superkaunis printtilehti, säännöllisesti ilmestyvä uutiskirje sekä ketterä some.

Meidän unelma on se, että voimme tarjota foorumin lasten ja nuorten äänille sekä elintärkeää tietoa kaikille sitä tarvitseville, ja Berryn kanssa kehittelimme konseptin, jossa tukitilaajat auttaisivat tällaisen journalistisen tiedon tuottamisessa kaikkien käyttöön, maksukyvystä riippumatta. Nyt ollaan sen kynnyksellä, eikä se voisi olla jännittävämpää!”

Juuli Hurskainen, johtaja, viestintä ja vaikuttaminen, Lastensuojelun Keskusliitto

Lastensuojelun Keskusliitto etsi tulevaisuuden suuntaa perinteikkäälle Lapsen Maailma -lehdelleen

Lastensuojelun Keskusliitto on julkaissut Lapsen Maailma -lehteään jo lähes sadan vuoden ajan. Liitto halusi löytää perinteikkäälle medialle uuden suunnan, joka varmistaa laadukkaan sisällön tavoittavuuden seuraavankin sadan vuoden ajan. Lähtötilanteessa lehden journalistista sisältöä julkaistiin pääosin maksullisessa printtilehdessä, josta sitä nostettiin valikoiden sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuille. Sisältö oli erikseen ostettavissa sähköisesti Lehtiluukku-näköislehtipalvelusta, jossa kauppa kävi heikosti. Lehden sisällön tavoittavuus ja ansainta tuntuivat jääneen median murroksen jalkoihin.

Uusi kurssi strategian ja visuaalisen uudistuksen avulla

Yhteistyö alkoi tarkastelemalla lehden nykytilaa numeroiden valossa; Paljonko se toi rahaa sisään, paljonko sitä meni ulos ja mikä sen liitolle ja sen kohderyhmille tuottama hyöty oli. Selvitimme ketkä lehdestä nykymuodossaan maksoivat, ja mitkä heidän tilausmotiivinsa olivat. Tämän tiedon valossa määritimme liiton kanssa yhteistyössä tulevalle julkaisukokonaisuudelle liiton strategiaa tukevat kohderyhmät ja tavoitteet, ja työstimme kokonaisuudelle mahdollisia skenaarioita. Valitun skenaarion pohjalta työstimme medialle uuden tarkoituksen ja toimintalogiikan, some- ja kanavastrategian, ansaintalogiikan suunnat, toimitusprosessin rungon, osto- ja tavoittavuuspolun sekä uuden visuaalisen ilmeen.

Lopuksi veimme liiton kanssa yhteistyössä kaiken tämän käytäntöön uudistamalla median valitut kanavat kuten verkkosivut, printtilehden, uutiskirjeen ja sosiaalisen median kanavat.

Mediakokonaisuus, joka antaa sisällölle tilaa loistaa ja tavoittaa halutun kohderyhmän

Uudistustyön lopputuloksena Lapsen Maailma -mediakokonaisuudella on Keskusliiton missiota tukevat selkeät tavoitteet, työkalut ja suunta minne Lapsen Maailma -mediakokonaisuus tähtää tulevaisuudessa. Se auttaa liittoa tuottamaan jatkossakin tinkimättömästi toteutettua journalistista mediaa, joka nostaa esiin yhteiskunnallisesti merkittäviä teemoja lapsuudesta ja nuoruudesta.