blogi_kuvio_1

Millainen olisi käyttäjälähtöinen strategia?

Kun hallituksen tehtävänä on päättää strategiasta, mikä siitä voisi tehdä käyttäjälähtöisen?

Kävin syksyllä Kauppakamarin järjestämän Hyväksytty hallituksen jäsen -kurssin. Yhdessä osiossa pohdimme yrityksen strategiaa ja mikä on hallituksen, toimitusjohtajan ja henkilöstön rooli strategiassa. Hallitus päättää strategian ja toimitusjohtaja ja henkilöstö toimeenpanee sen. Vaikuttaa yksinkertaiselta, otetaan vain henkilöstö sopivasti mukaan strategiatyöhön. Been there – done that.

Me Berryllä olemme kovin innostuneita käyttäjälähtöisistä menetelmistä, jota myös insightiksi kutsutaan. Käymme kysymässä palvelun tai viestinnän kohderyhmiltä tai käyttäjiltä heidän tarpeitaan, halujaan ja ehkä jopa pelkojaan ja suunnittelemme palvelun sitten vastaamaan juuri heidän tarpeisiinsa. Toimii useimmiten tosi hyvin – saamme aikaiseksi paremman palvelun tai vaikuttavamman viestin.

”Käymme kysymässä palvelun tai viestinnän kohderyhmiltä tai käyttäjiltä heidän tarpeitaan, halujaan ja ehkä jopa pelkojaan ja suunnittelemme palvelun sitten vastaamaan juuri heidän tarpeisiinsa.”

Pysähdyin itse miettimään millainen olisi käyttäjälähtöinen strategia. Kun hallituksen tehtävänä on päättää strategiasta, mikä siitä voisi tehdä käyttäjälähtöisen?

Itse ajattelen niin, että koska henkilöstö viime kädessä toimeenpanee strategian, sen käyttäjä on henkilöstö.

Kysymme väärää kysymystä

Käyttäjälähtöisyyden hengessä käymme siis kysymässä henkilöstöltä… niin mutta mitä kysymme? Perinteisesti pidetään osallistavia työpajoja ja muuta sitouttavaa ja sitten ihmettelemme, että toimeenpano ei onnistu. Mielestäni kysymme väärää kysymystä.

Strategian yksi tarkoitus on ohjata päivittäistä päätöksentekoa. Uskon että oikeampi lähestymistapa olisi selvittää ne päivittäiset päätöksentekotilanteet, jotka käyttäjien mielestä ovat oleellisia. Esimerkiksi näin: ”Kuvaile edellinen sinulle haastava päätöksentekotilanne” ja ”Kerro millaiseen kysymykseen strategian pitäisi antaa vastaus” ja ”Kerro lisää”.

Kun näin on selvitetty kysymykset mihin käyttäjät, eli henkilöstö, kaipaa vastauksia, on sitten päättäjien tehtävä vastata juuri niihin kysymyksiin – sen sijaan, että he vastaavat kysymyksiin, jotka ovat heille itselleen tärkeitä.

”Strategian yksi tarkoitus on ohjata päivittäistä päätöksentekoa. Uskon, että oikeampi lähestymistapa olisi selvittää ne päivittäiset päätöksentekotilanteet, jotka käyttäjien mielestä ovat oleellisia.”

Tässä oma reseptini käyttäjälähtöiseen strategiaan:

  1. Hyväksy, että strategian käyttäjä on henkilöstö
  2. Hyväksy, että strategian (yksi) käyttötarkoitus on auttaa päätöksenteossa
  3. Hyväksy, että strategia on mielekästä tehdä käyttäjälähtöisesti
  4. Selvitä henkilöstöltä, mihin kysymyksiin strategian tulisi vastata
  5. Laadi strategia, joka vastaa (myös) henkilöstön esittämiin kysymyksiin

Kirjoittaja on Berry Creativen operatiivinen johtaja ja päätöksentekotieteilijä.

blogi_kuvio_2

Sampsa Voutilainen
Luova johtaja
sampsa@berrycreative.fi
+358 41 5297 052


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lähetä viesti

[contact-form-7 404 "Not Found"]