Askelmerkit kasvuun brändityön avulla
Asiakas
Rauman seurakunta
Vuosi
2025
Mitä teimme?
Strateginen suunnittelu
Visuaalinen suunnittelu
Copywriting
”Oli hyvin listattu, mitä tehdään ja luovutetaan. Ja kun seurakunnan päässä tuli viivästys, aikataulua muutettiin joustavasti.”
”Sekä yhteistyö että lopputulos olivat innostavia… Olemme edelleen innostuneita!”
”Oli kiva, että meille tuotiin selkeä suunnitelma ja olimme tietoisia siitä, mitä Berry tekee, vaikka emme itse olleet kaikissa vaiheissa mukana.”
”Oli hyvä, että Berryllä oli aiempaa kokemusta Malmin seurakunnan riparibrändin suunnittelusta, ja hyvä, ettei tästä tullut toisintoa siitä, vaan meille tehtiin oma persoonallinen kokonaisuus.”
Palautepalaverissa sanottua


Raumalla rippikoulut ovat perinteisesti olleet suosittuja. Samalla oli havaittu ilmiö, joka näkyy laajemmin Suomessa: jatkuvasti suurempi osa nuorista on epävarma osallistumisestaan. Seurakunta pysähtyi miettimään, millainen rippikoulu Raumalla oikeastaan on ja miten siitä kannattaa puhua.
Työssä oli jo kerätty arvokasta ymmärrystä: isosilta ja nuorilta saatuja näkemyksiä, nuorten tunteita ja tyypillisiä kysymyksiä sekä ripariviestinnän tärkeimmät kohtaamispisteet.





Berryn fasilitoimissa työpajoissa kirkastettiin Rauman riparien viestijäkuva ja viestinnän tyyli.
Ensimmäisessä työvaiheessa kirkastettiin viestinnän tavoitepositio, konsepti, puhetapa ja pääviestit. Viestien ytimeen nostettiin riparin käyneiden nuorten ja heidän vanhempiensa omat tarinat sekä seurakunnan rooli luotettavana aikuisena.
Tämän jälkeen Berry suunnitteli Rauman rippikouluille uuden visuaalisen ilmeen ja esimerkkisovellukset.


Syntyi viestinnän ilme ja materiaalit, joiden avulla seurakunta voi tavoittaa ja vakuuttaa erityisesti epävarmat nuoret.
Uusi visuaalinen ilme on erottuva ja ajankohtainen. Viestikärjiksi nostetut nuorten omat tarinat välttävät mainostoimistomaisen copy-kielen ja tuovat viestintään luotettavan vertaisviestinnän sävyn.
Seurakunta sai käyttöönsä valmiin ja helppokäyttöisen viestintäaineiston, visuaalisen ilmeen sekä brändiohjeiston. Aineisto toimii kaikissa kanavissa ja auttaa rippikoulun viestintää pysymään yhtenäisenä myös tulevina vuosina.

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.