Yhteinen ilme seurakuntien tunnistettavuuden tueksi
Asiakas
Helsingin seurakuntayhtymä
Vuosi
2025
Mitä teimme?
Konseptisuunnittelu
Kuvitus
Animointi
Copywriting
”Halusimme löytää erottuvan ja rohkean tavan kuvittaa uuden strategiamme – jotakin muuta kuin perinteistä, itsestäänselvää kirkollista kuvastoa. Berryn tiimi kuunteli toiveemme tarkasti ja osasi kääntää strategiamme tarinalliseksi ja visuaalisesti houkuttelevaksi kokonaisuudeksi, joka innostaa ja herättää uteliaisuutta.
Jo alkuvaiheessa esitellyt kolme vaihtoehtoista konseptia olivat hienosti erilaisia ja avasivat meille uusia näkökulmia. Yhteistyö oli sujuvaa, ja lopputulos tuntuu omalta – se noudattelee Berryn aiemmin meille suunnittelemaa kolmen seurakunnan ilmettä, mutta tuo siihen hauskan uuden kulman.”
Elina Perttilä, kirkkoherra, Malmin seurakunta

Malmin seurakunta halusi tehdä uudesta strategiastaan helposti ymmärrettävän ja puhuttelevan myös visuaalisesti. Tavoitteena oli luoda ajatuksia herättävä ja rohkea ”avainkuva”, joka innostaa henkilöstöä, motivoi seurakuntalaisia ja hoksauttaa myös ulkopuolisia siitä, mitä seurakunta tekee.
Yhtenä tärkeänä lähtökohtana oli välttää perinteinen ja itsestäänselvä kirkollinen kuvasto ja löytää jotain yllättävämpää – ratkaisu, joka motivoi ja jopa hieman hämmästyttää henkilöstöä sisäisesti sekä toimii monikanavaisessa ulkoisessa viestinnässä alueen asukkaiden ja seurakunnan sidosryhmien parissa.


Yhteistyön aluksi esittelimme kolme vaihtoehtoista kuvitusideaa. Valituksi tuli retropelihenkinen konsepti, jossa seurakunnan strategisia periaatteita ja toimintaa kuvataan klassisten arcade-pelien puitteissa.
Kertomuksen pääosassa on kaikkia seurakunnan työntekijöitä edustava Malmin pappi, jonka työpäivässä on vauhtia ja vaarallisia tilanteita, selviytymistä, rakentamista, kehittämistä ja reipasta huumoria.
Seurakunnan ydintyöryhmä koki sekä yhteistyön että lopputuloksen erittäin innostavina. Malmin Pappi herättää strategiatekstin eloon ja tuo esiin seurakuntatyön toiminnallisen ja kohtaavan luonteen.
Typografia ja värimaailma noudattelee Berryn aiemmin suunnittelemaa kolmen seurakunnan ilmettä. Animoidut ja staattiset kuvat taipuvat moneksi ja ovat helposti käytettävissä eri kanavissa, tarjoten seurakunnalle monipuoliset välineet strategian jalkauttamiseen viestinnässä.