Asiakkaat
Lastensuojelun Keskusliitto
Fida secondhand
Kansan Uutiset

Kesto
2025

Mitä teimme?
Somestrategia
Visuaalinen ilme

”Tilasimme Lapsen Maailman somestrategian suunnittelun Berryltä. Työ aloitettiin tarpeidemme ja resurssiemme kartoittamisella, minkä jälkeen käytiin läpi nykyistä analytiikkaa, kohderyhmiä, kanavien rooleja ja tone of voicea. Tämän jälkeen Berry esitteli meille runsaasti erilaisia konsepteja. Valitsimme niistä parhaiten meille sopivat. Ostimme Berryltä myös sometyön toteutusta, jotta erilaisia postaustyylejä päästiin testaamaan käytännössä ja viimeistelemään havaintojemme perusteella.

Työskentelymme yhdessä Berryn kanssa oli mutkatonta, avointa ja keskustelevaa. Berryn digimarkkinoinnin asiantuntija on sometyön huippuammattilainen, jota voin suositella avuksi myös muille uudistustyötä pohtiville tai sometyön toteuttamiseen apuvoimia tarvitseville.”

Elisa Miinin, toimituspäällikkö, Lapsen Maailma

Hajanaisesta tekemisestä kohti selkeää suuntaa

Monella organisaatiolla somekanavat ovat aktiivisessa käytössä, mutta roolit, suunta ja työnjako jäävät epäselviksi. Tämä on ratkaistavissa somestrategialla, joka kokoaa yhteen brändin tavoitteet, kohderyhmät, kanavat ja arjen tekemisen linjat. Tästä lähtökohdasta rakensimme kattavan somestrategian kolmelle eriluonteiselle toimijalle: Lastensuojelun Keskusliiton Lapsen Maailma -mediakokonaisuudelle, Fida secondhandille ja Kansan Uutisille.

Kansan Uutisten osalta tavoiteltu hyöty oli digitaalisen identiteetin vahvistaminen ja yhtenäistäminen, jotta erityisesti nuoria aikuisia voitaisiin puhutella uskottavasti ja innostavasti. 

Lapsen Maailmalla lähtökohtana oli kokonaisvaltainen mediauudistus. Osana mediauudistusta nousi esille tarve somestrategialle, joka määrittelee kanavakohtaiset kohderyhmät, tone of voicen, kanavien roolit ja konseptit. Tavoitteena oli kasvattaa seuraajamääriä ja tehdä some-työstä ketterää. 

Fidalla päämääränä oli määritellä valituille somekanaville selkeä strategia ja ymmärrys alustakohtaisista ominaisuuksista, konkreettiset työkalut tekemiseen ja brändin mukaiset raamit sisällölle. 

Analyysiin ja alustaymmärrykseen nojaava somestrategia

Aloitimme kunkin asiakkaan kohdalla työn analysoimalla kanavien nykytilaa, analytiikkaa, kilpailijakenttää ja tavoiteltuja kohderyhmiä. Työskentely pohjautui dataan, taustatutkimukseen, asiakkaiden arjen ja tavoitteiden kuuntelemiseen sekä asiantuntijan alusta- ja kohderyhmäymmärrykseen.

Seuraavassa vaiheessa määrittelimme asiakkaan kanaville selkeät roolit, pääkohderyhmät ja keskeiset viestikärjet. Berryn asiantuntija laati kanavakohtaiset suositukset orgaanisen näkyvyyden hyödyntämisestä, seurattavista mittareista sekä ohjeet eri alustojen algoritmien erityispiirteiden huomioimisesta.

Viimeisessä vaiheessa siirryimme luovaan ideointiin, jossa keskityttiin konkreettisiin sisältöihin ja formaatteihin sekä Lapsen Maailman ja Kansan Uutisten kohdalla myös visuaalisen ilmeen raikastamiseen.

quotemark

Jussi Virkkunen, päätoimittaja, Kansan Uutiset

Selkeä kokonaisuus, joka on helppo viedä arkeen

Kullekin asiakkaalle syntyi haetun hyödyn pohjalta räätälöity somestrategiakokonaisuus, joka vastaa heidän tarpeisiinsa sekä ottaa huomioon kunkin toimialan erityispiirteet ja realiteetit. Lopputuloksena selkeä ja kattava kokonaisstrategia, joka on helppo lanseerata koko organisaatiolle ja ottaa käyttöön arjen prosesseissa. Strategia, joka helpottaa priorisointia sekä antaa tiimille varmuuden siitä, mihin kannattaa panostaa nyt ja mitä voidaan kehittää seuraavaksi.

quotemark

Anna Pesu, markkinointipäällikkö, Fida secondhand