Uusi suunta medialle, joka tukee jokaisen lapsen ja nuoren oikeutta kukoistaa
Lue lisää: Lastensuojelun Keskusliiton Lapsen Maailma -lehden strateginen mediauudistus →
Asiakkaat
Lastensuojelun Keskusliitto
Fida secondhand
Kansan Uutiset
Kesto
2025
Mitä teimme?
Somestrategia
Visuaalinen ilme
”Tilasimme Lapsen Maailman somestrategian suunnittelun Berryltä. Työ aloitettiin tarpeidemme ja resurssiemme kartoittamisella, minkä jälkeen käytiin läpi nykyistä analytiikkaa, kohderyhmiä, kanavien rooleja ja tone of voicea. Tämän jälkeen Berry esitteli meille runsaasti erilaisia konsepteja. Valitsimme niistä parhaiten meille sopivat. Ostimme Berryltä myös sometyön toteutusta, jotta erilaisia postaustyylejä päästiin testaamaan käytännössä ja viimeistelemään havaintojemme perusteella.
Työskentelymme yhdessä Berryn kanssa oli mutkatonta, avointa ja keskustelevaa. Berryn digimarkkinoinnin asiantuntija on sometyön huippuammattilainen, jota voin suositella avuksi myös muille uudistustyötä pohtiville tai sometyön toteuttamiseen apuvoimia tarvitseville.”
Elisa Miinin, toimituspäällikkö, Lapsen Maailma

Monella organisaatiolla somekanavat ovat aktiivisessa käytössä, mutta roolit, suunta ja työnjako jäävät epäselviksi. Tämä on ratkaistavissa somestrategialla, joka kokoaa yhteen brändin tavoitteet, kohderyhmät, kanavat ja arjen tekemisen linjat. Tästä lähtökohdasta rakensimme kattavan somestrategian kolmelle eriluonteiselle toimijalle: Lastensuojelun Keskusliiton Lapsen Maailma -mediakokonaisuudelle, Fida secondhandille ja Kansan Uutisille.
Kansan Uutisten osalta tavoiteltu hyöty oli digitaalisen identiteetin vahvistaminen ja yhtenäistäminen, jotta erityisesti nuoria aikuisia voitaisiin puhutella uskottavasti ja innostavasti.
Lapsen Maailmalla lähtökohtana oli kokonaisvaltainen mediauudistus. Osana mediauudistusta nousi esille tarve somestrategialle, joka määrittelee kanavakohtaiset kohderyhmät, tone of voicen, kanavien roolit ja konseptit. Tavoitteena oli kasvattaa seuraajamääriä ja tehdä some-työstä ketterää.
Fidalla päämääränä oli määritellä valituille somekanaville selkeä strategia ja ymmärrys alustakohtaisista ominaisuuksista, konkreettiset työkalut tekemiseen ja brändin mukaiset raamit sisällölle.


Aloitimme kunkin asiakkaan kohdalla työn analysoimalla kanavien nykytilaa, analytiikkaa, kilpailijakenttää ja tavoiteltuja kohderyhmiä. Työskentely pohjautui dataan, taustatutkimukseen, asiakkaiden arjen ja tavoitteiden kuuntelemiseen sekä asiantuntijan alusta- ja kohderyhmäymmärrykseen.
Seuraavassa vaiheessa määrittelimme asiakkaan kanaville selkeät roolit, pääkohderyhmät ja keskeiset viestikärjet. Berryn asiantuntija laati kanavakohtaiset suositukset orgaanisen näkyvyyden hyödyntämisestä, seurattavista mittareista sekä ohjeet eri alustojen algoritmien erityispiirteiden huomioimisesta.
Viimeisessä vaiheessa siirryimme luovaan ideointiin, jossa keskityttiin konkreettisiin sisältöihin ja formaatteihin sekä Lapsen Maailman ja Kansan Uutisten kohdalla myös visuaalisen ilmeen raikastamiseen.

Kaipasin kahta asiaa: näkemystä mediatuotteen tulevaisuudesta ja some-kanaviimme uusia konsepteja sekä ilmeen freesauksen. Berryltä sain molemmat ja vielä enemmän. Berryn väen kanssa on helppo keskustella ja pallotella ideoita. Some-kanavien ilmeen raikastaminen sujui helposti ja nopeasti. Arvostin myös rehellisyyttä. Kukaan ei väittänyt, että some-kanavien korjaaminen olisi oikotie onneen. On helppo suositella tällaista toimistoa.
Jussi Virkkunen, päätoimittaja, Kansan Uutiset

Kullekin asiakkaalle syntyi haetun hyödyn pohjalta räätälöity somestrategiakokonaisuus, joka vastaa heidän tarpeisiinsa sekä ottaa huomioon kunkin toimialan erityispiirteet ja realiteetit. Lopputuloksena selkeä ja kattava kokonaisstrategia, joka on helppo lanseerata koko organisaatiolle ja ottaa käyttöön arjen prosesseissa. Strategia, joka helpottaa priorisointia sekä antaa tiimille varmuuden siitä, mihin kannattaa panostaa nyt ja mitä voidaan kehittää seuraavaksi.

Berryn kanssa työskenteleminen on aina yhtä inspiroivaa! Berryn asiantuntemus on ihan omaa luokkaansa. Suosittelen heitä lämpimästi someprojekteihin.
Anna Pesu, markkinointipäällikkö, Fida secondhand
Uusi suunta medialle, joka tukee jokaisen lapsen ja nuoren oikeutta kukoistaa
Lue lisää: Lastensuojelun Keskusliiton Lapsen Maailma -lehden strateginen mediauudistus →
Laadukkaampia lahjoituksia tavoitteleva kampanja