Viestinnässä tärkeää on vain sen tuoma vaikutus. Miten se voidaan määritellä ja miksi sillä on väliä?

Viestintä, joka onnistuu ratkaisemaan organisaationsa oikeita haasteita, tuo iloa ja rakkautta kohderyhmilleen. Organisaatiolle strategia merkitsee kestävyyttä maailman myötä- ja vastoinkäymisissä.

Minut on koulutettu visuaaliseksi suunnittelijaksi, mutta tapaan kertoa uusille asiakkaille olevani humanistiperheen lapsi. Ulkokuorta enemmän olen nimittäin kiinnostunut pinnan alla olevista kysymyksistä: Miksi teemme mitä teemme? Millaista vaikutusta haemme? Missä kanavissa voimme toimia ja miksi se on tärkeää? 

Tämä pohdintani on vienyt minut tekemään paitsi yritysilmeitä ja julkaisuja myös esimerkiksi ympäristötaidetta, liiketoimintakonsepteja, radiomainontaa ja työpaikka-alueiden visioita. Niiden parista olen hakeutunut palvelumuotoilun, käyttäjälähtöisen suunnittelun ja start-up-maailman työkalujen pariin. Olen aina pyrkinyt ymmärtämään loppukäyttäjää sekä kehittämään markkinoille uusia ja käyttäjälähtöisiä, nopeita luovan työn validoinnin työkaluja. 

Miten suomalaisen viestinnän ammattilaiset jäsentävät omat strategiansa?

Osana uteliaisuuttani olen hankkiutunut paikkoihin ja keskusteluihin, joissa pääsee oppimaan toisten ajattelusta. Sellainen paikka tuli taannoin, kun minut kutsuttiin ProComin sidosryhmämediakilpailun tuomaristoon. Tuomaristossa keskityin vaikutukseen ja vaikuttavuuteen, koska loppujen lopuksi – vain sillä on väliä. 

Ja mikä kokemus se olikaan! Mikä määrä kiehtovaa tausta-aineistoa! Sain syliini kymmeniä asiakasmedioiden strategioita avainhenkilöiden omin sanoin kuvaamina. Miten nämä viestinnän ammattilaiset näkevät omat tilanteensa? Mitä lukee aineiston riveillä ja mitä niiden väleissä? Miten näitä havaintoja voi luokitella? Mitä kaikkea voi oivaltaa?

Jäsensimme yhdessä, mitä opimme, ja oppia oli paljon. Näimme, miten kentällä asetetaan tavoitteita, miten viestinnällä voidaan purkaa liiketoiminnan haasteita, mitä tarkoittaa loppukäyttäjän ymmärtäminen, ja miten onnistumista voi mitata. Noin esimerkiksi. 

Olen huomannut toistuvasti palaavani tämän tuomaroinnin oppeihin. Maksua vastaan olen myös ruotinut niitä asiakkaideni kanssa. 

Haasteet kääntyvät hyödyksi

Meidän tehtävämme Berry Creativella on ratkaista asiakkaittemme toiminnan vaikeita haasteita käyttäjälähtöisen luovan suunnittelun keinoin. Tärkeimpiä arvojamme ovat oppiminen ja syvä hyöty. Siksi tuntui luontevalta pureskella keskeiset havainnot webinaarin muotoon, jakaa antia kentälle, ja oppia itsekin taas vähän lisää. 

Suurin osa aineiston havainnoista ei liity viestintään, vaan organisaation suuntaan ja sen hahmottamiseen. Viestinnän tekijöiden lisäksi tämä saattaakin kiinnostaa myös organisaatioiden muuta johtoa. 

Kaikki alkaa siitä, kuinka viestintä voi olla se hopealuoti, joka osoittaa koko organisaation suunnan. 

Tervetuloa linjoille tiistaina 27.9.2022 klo 9–10. Ilmoittautua voi tästä.


Kirjoittaja on luova johtaja, joka kuvaa itseään pahimmillaan polveilevaksi teoreetikoksi ja parhaimmillaan hyväksi kokonaisuuksien ja merkitysten hahmottajaksi. Hän haluaa ennen kuolemaansa oppia paremmaksi kuuntelijaksi ja saada kivoja juttuja aikaiseksi.

Timo Berry
CEO, Luova johtaja

timo@berrycreative.fi
+358 41 532 4345


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lähetä viesti

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.