”Täältä ei löydä mitään” ja muita nettisivujen syntejä

Nettisivut ovat alusta, jonne asiakas päätyy, kun etsii syytä uskoa teihin. Siksi ne kannattaa rakentaa rakkaudella!

“Ei kukaan löydä täältä mitään.”
“Näitä ei kehtaa enää linkata.”
“Tämä ei näytä enää meiltä.”
“Sivut junnaa ja on hitaat.”


Jos olet kuullut jonkun organisaatiossasi, tai asiakkaan, sanovan verkkosivuistanne näin, niin olisiko nyt sopiva aika antaa niille lisää rakkautta?

Verkkosivu on sosiaalisen median ohella yksi tärkeimpia kontaktipisteitä, jossa kohdataan asiakas, kumppani, sidosryhmän jäsen tai seuraava työntekijä. Verkkosivujen uudistaminen ei siksi ole vain “uutta väriä ja freesimpää fonttia”.

Verkkosivujen uudistaminen on mahdollisuus kirkastaa, kiteyttää mistä meissä on kyse ja auttaa kohderyhmää päätymään itselleen ja teille suotuisaan tapahtumaan eli konversioon.

🔥 Miten liikkeelle?

Kutsu johto, viestinnän ja markkinoinnin tiimi yhden pöydän äärelle ja käy seuraavat asiat läpi. Nämä kysymykset auttavat myös briefin kirjoitusta kumppaneita varten.

  • Mikä teidän toiminnassa on muuttunut?
  • Minne organisaationne tai yrityksenne on matkalla (strateginen tavoite)?
  • Keiden tulisi teitä erityisesti rakastaa? (kohderyhmä)
  • Miksi verkkosivujen uudistaminen on tärkeää? Mitä sisäisiä prosesseja, esim myyntiä, niiden tulee tukea ja miten?
  • Mitä tiedämme kohderyhmästä ja heidän päätöksentekoperusteistaan?
  • Mitä tietoa meiltä puuttuu?
  • Onko meillä tietoa millaisia mielikuvia nykyinen brändi ja visuaalinen ilme herättää tärkeimmän kohderyhmän mielissä?
  • Mitä te toivotte, että kävijä tekee – mikä on se tärkein CTA (call to action)?
  • Resurssit – millaista osaamista talostanne löytyy, paljonko rahaa budjetoidaan ja mitä apua eniten kaipaatte?

Kun tiedämme mitä hyötyä verkkosivujen tulee teille tuottaa, sen jälkeen mietitään, miten verkkosivut teitä ja kohderyhmiänne palvelevat ja mitä sivuille oikeasti tarvitaan. Keitä te olette. Mitä te teette. Miksi se on asiakkaalle kiinnostavaa. Ja miten kaikki tämä kerrotaan myös visuaalisella kielellä.

Mitä tehdään itse ja mitä kumppanin kanssa?

Jonkun pitää pitää teidän toiminnan pyörät pyörimässä, joten kannattaa harkita vahvan ja monipuolisen kumppanin osallistamista heti alkumetreiltä. Me autamme kaikessa missä haluatte ja voimme vetää projektin läpi avaimet käteen periaatteella jos niin sovitaan!

Tiedämme, että osaatte tehdä paljon myös itse, siksi jaamme teille muistilistan jolla voitte vetää projektin läpi itsekin halutessanne. 

📍Nettisivujen uudistamisen muistilista

  1. Tarkoitus kirkkaaksi
    Miksi sivut uudistetaan? (Ulkoasu, käytettävyys, liiketoiminta, brändi?)
  2. Nykytilan ja tavoitetilan erot
    Mitä toimii – ja mitä ei? Sisältö, rakenne, löydettävyys, käytettävyys.
  3. Kohderyhmät ja heidän päätöksenteon perusteet
    Kuka käyttää sivuja? Mitä toivot heidän tekevän (ostaa, kysyä, ymmärtää)?
  4. Sisältörunko ja rakenne
    Mitä sivuja tarvitaan? (Esim. Etusivu, Meistä, Palvelut, Yhteystiedot…)
  5. Sisällöntuotanto
    Kirjoitetaan uudet tekstit, päivitetään kuvat ja mietitään tone of voice.
  6. Visuaalinen suunnittelu
    Brändin mukainen ulkoasu, kuvamaailma ja typografia. Miltä te tunnutte?
  7. Tekninen toteutus
    Valitaan alusta (esim. WordPress, Webflow), rakennetaan sivusto, optimoidaan mobiilikäyttö.
  8. Testaus ja viimeistely
    Tarkistetaan toimivuus, linkit, lomakkeet, kieliversiot, evästeilmoitus, SEO jne.
  9. Julkaisu
    Sivut auki – jaettavaksi, linkitettäväksi ja löydettäväksi.
  10. Seuranta, kehitys ja ylläpito
    Google Analytics, palautteet, jatkuva kehittäminen.
  11. Lisäksi: Miten ohjata trafiikkia uusille sivulle? Tämä onkin markkinointitiimin kanssa tehtävä suunnitelma – siitä lisää seuraavan kerran 😉

Berryltä apuja?

Berry voi olla verkkosivuprojekteissa strategisena tukena, projektinhallinnassa ja visuaalisessa suunnittelussa. Meidän kautta hoituu kätevästi myös tekninen puoli. 

Rakkaustarinoitamme:
✨ Case NHG:n myyntiä lisäävät nettisivut avaimet käteen -periaatteella
✨Case Rakennusliiton visuaalinen ilme jalkautui heidän uusille nettisivuilleen yhteistyössä teknisen kumppanin kanssa.
✨Lisäksi olemme Planrayn strateginen viestinnän kumppani. Uudistimme brändin ja visuaalisen ilmeen. Nettisivut ovat työn alle!

Resonoiko?

✉️ Laita meille viestiä kun on sopiva hetki – jutellaan, tutkitaan, ja mietitään miten nettisivut auttavat teitä pääsemään sinne minne olette matkalla!

Tai varaa aika kalenteristani niin päästään alkuun. Speed date on nopea 20min tutustuminen. Jatketaan juttua jos tarve vaatii!

Kysy lisää: hello@berrycreative.fi


Ulla rakastaa ihmisiä, on kiinnostunut tarinoista ja innostuu kohtaamisista. Ulla syttyy monimutkaisten haasteiden ratkomisesta ja hänellä on positiivista draivia saavuttaa päämäärä ja enemmänkin.

Ulla Parviainen
Asiakkuusjohtaja

ulla@berrycreative.fi
+358 50 5566 631


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lähetä viesti

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.