”Postaa se kaikkiin kanaviin” kätevää, mutta ei hyödyllistä

Alustalähtöisyys sosiaalisessa mediassa on uusi normi, ja hyvä niin!

Kuka voisi vastustaa kiusausta: sama julkaisu kaikkiin kanaviin, muutamalla klikkauksella? Helppoa? Kyllä. Hyödyllistä? Ei, harmillisen hyödytöntä. 

Alustalähtöisyys ei ole kirosana. Se on lempeä, mutta tehokas muistutus siitä, että jokainen somekanava on oma maailmansa, omalla logiikallaan, omalla kielellään, omalla yleisöllään. Sisältö, joka toimii yhdellä alustalla, voi toisella jäädä täysin huomaamatta tai pahimmillaan jättää yleisölle epäaidon tai laiskan vaikutelman. 

On ilahduttavaa nähdä, miten monessa organisaatiossa somestrategia on jo olemassa ja elää mukana arjessa. Pienellä lisävaivalla sosiaalisen median kanavista voi kuitenkin saada irti vielä enemmän. Taikasana on alustalähtöisyys.

Askel kerrallaan kohti toimivaa somea

Alustalähtöinen somestrategia tarkoittaa, että jokaisen kanavan rooli, kohderyhmät, formaatit ja algoritmien logiikka ymmärretään ja jokaiselle kanavalle luodaan oma strategiansa. 

Kuulostaako ylivoimaiselta? Kenellä sellaisen on aikaa? Ymmärrän ahdistuksen, mutta haastan rakkaudella, että somen ei tarvitse olla taakka. Kun suunnitelma on selkeä ja sisältö puhuttelee juuri oikeassa paikassa, alkaa tapahtua asioita: seuraajat aktivoituvat, viestit jaetaan, yleisöt kasvavat. Brändi herää eloon ja somekanavat kukoistavat. 

Liian isoa palaa kakusta ei kuitenkaan kannata yrittää haukata kerralla. Valitse alkuun vain ne muutamat kanavat, joissa yleisösi oikeasti liikkuu ja joihin pystyt panostamaan kunnolla. Kun niissä syntyy hyvää virtaa ja tekeminen tuntuu hallitulta, voit ottaa seuraavan askeleen ja laajentaa rauhassa uusiin alustoihin

📍Miten voit varmistaa somestrategianne toimivuuden?

Sisäinen tiiminne saa tehtyä kattavan arvion somestrategianne toimivuudesta käymällä läpi nämä alla olevat kysymykset:

  1. Mitä me tavoitellaan somella: tunnettuutta, liikennettä, asiantuntijabrändiä vai jotain muuta?
  2. Ketkä meidän tärkeimmät kohderyhmämme ovat ja tavoitammeko me heidät? 
  3. Ymmärrämmekö minkälaiset sisällöt toimivat parhaiten käyttämissämme kanavissa?
  4. Osaammeko tehdä algoritmia ruokkivia ja natiiveja sisältöjä omalla äänellämme?
  5. Miten eri kanavat tukevat toisiaan? Mikä on kunkin kanavan oma yksilöllinen rooli?
  6. Onko meillä kanavakohtainen tone of voice vai kuulostaako kaikki samalta, kaikkialla?
  7. Mitä me oikeasti tiedämme sisältöjemme toimivuudesta ja mitä emme vielä tiedä?

Eivätkö kädet riitä? Ei hätää, me autamme!

Jos sisäisen keskustelun jälkeen jää tunne, että alustalähtöisyydessä on parantamisen varaa ja omat kädet eivät riitä, voimme sparrata kanssanne ja autamme löytämään tasapainon. 

Rakennamme somestrategioita, jotka ottavat huomioon brändin identiteetin, kohderyhmien tarpeet ja kanavien jatkuvasti muuttuvan dynamiikan sekä teidän resurssinne ja kilpailukenttänne. Tarjoamme konkreettisia suunnitelmia ja somenatiiveja sisältökonsepteja, joiden avulla voitte tehdä toimivia julkaisuja joko itsenäisesti tai yhdessä kanssamme. Lisäksi tarjoamme tarpeeseen räätälöityjä henkilöstön koulutuksia ja opetamme miten voit ottaa haltuun uusia kanavia ja hyödyntää tehokkaasti jo käytössäsi olevia. 

Pienilläkin muutoksilla voit saada aikaan suurta vaikutusta. Sosiaalinen media ei ole taakka, se on mahdollisuus! Mahdollisuus inspiroida, rakentaa yhteisöjä ja saada ääni  kuuluviin siellä, missä sillä on merkitystä. Eikä se tarkoita, että pitää tanssia TikTokissa. Ellet sitä välttämättä itse halua. 😀

Resonoiko?

Jos jokin jäi kutkuttamaan, ota yhteyttä. Sparrataan lisää yhdessä!

✉️ Laita meille viestiä kun on sopiva hetki. Ei tarvitse tietää vielä tarkkaan tarpeita. Riittää, että istutaan alas ja tutkitaan yhdessä, miten some voisi palvella teitä paremmin.

Tai varaa aika kalenteristani niin jutellaan ja sparraillaan!

Kysy lisää: elina@berrycreative.fi


Elina syttyy viestinnän voimasta, videotuotannon luovista mahdolllisuuksista ja sosiaalisen median strategioista, jotka rakentavat brändin tarinaa luontevasti ja vaikuttavasti.

Elina Aspelin
Johtava asiantuntija, digimarkkinointi ja viestintä

elina@berrycreative.fi
‪+358 50 3494590‬


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lähetä viesti

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.