Pitäisikö aloittaa brändin rakentaminen? Ehkä. Viisi näkökulmaa päätöksenteon tueksi.

Pitäisikö meidän tehdä brändillemme jotakin? Mun mielestä ei, sun mielestä ehkä. Keräsimme neuvot joiden kanssa tietää tekevänsä oikeita asioita.

Brändi on liukas käsite. Se pitää sisällään sen mitä organisaatio tai tuote palveluineen on, ja miten se kohderyhmien parissa koetaan. Siihen liittyvät esimerkiksi organisaation kulttuuri, maine, asiakaskokemus, ulkoinen viestintä ja visuaalinen ilme. Hyvä brändi erottuu, ja antaa kohderyhmille syitä toimia brändin haluamalla tavalla. 

Usein brändikysymykset puhuttavat, kun organisaatio on muutoksessa. Muutos voi hiipiä sisältäpäin esimerkiksi uuden johdon myötä, fuusiossa tai markkinatilanteen muuttuessa. Voi myös olla, että esimerkiksi brändiin kuuluvan brändi-identiteetin eli visuaalisen ilmeen ja pääviestien suunnittelusta on aikaa, ja pakka alkaa levitä. Tai brändi-identiteetin uudelleen rakentamista haluttaisiin edistää johtoportaasta käsin, mutta oma jengi on poikittain. 

Organisaatiossa voi risteillä erilaisia näkemyksiä brändin rakentamiseen liittyen. Usein keskustelu kilpistyy varsin abstraktiin ajatukseen: Pitäisikö brändille tehdä jotakin? Usein tällä tarkoitetaan brändi-identiteettiä, jonka on hyvä olla linjassa sen hyvän kanssa, mitä organisaatio maailmaan tuo. 

Minimissään on fiksua puhua siitä mitä brändillä tai brändi-identiteetillä tavoitellaan, ja millaisia ja miksi toimenpiteitä niiden kanssa (ehkä) tehdään. Brändin rakentaminen ja viestinnän tekijät ovat avainasemassa auttamassa johtoa pääsemään tavoitteisiinsa. Parhaimmillaan brändi-ilmeestä vastaava viestintäosasto onkin mainio johdon konsultti

Koska olemme asiakkaidemme kiittelemä ja useasti palkittu toimisto, jaamme mielellämme oppejamme eteenpäin.

Näillä vinkeillä pääset alkuun, kun brändityö, brändi-ilme ja brändin rakentaminen mietityttävät:

  1. Puhu johdolle: Mitä he tavoittelevat?
  2. Kuuntele kohderyhmää: Selvitä, millainen mielikuva tärkeillä kohderyhmillänne on teistä ja brändi-ilmeestänne tällä hetkellä.
  3. Tutki kilpailijat: Katso miltä muut näyttävät ja mitä he lupaavat.
  4. Kuule omaa henkilöstöä: Miten hyvin brändityökalunne toimivat?
  5. Kuuntele jälleen kohderyhmää: mitä he oikeasti tarvitsevat?

Jos nämä vinkit eivät riitä – Lataa alta opas jossa on viisi harjoitetta, jotka tuovat varmuutta brändin rakentamiseen tai kehittämiseen:

Tämän jälkeen olet jo viisaampi ja voit joko antaa homman olla, tehdä pienet tuunaukset tai laittaa pakan kokonaan uusiksi.

Onnea matkaan, Jedi!

-Timo


Kirjoittaja on luova johtaja ja lähimmäinen, joka keski-ikäispäissään etsii elämän merkitystä myös työstään.

Timo Berry
CEO, Luova johtaja

timo@berrycreative.fi
+358 41 532 4345


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lähetä viesti

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.