Sirkuksesta selkeyteen

Trouble in Shangri-La? Heinää potkurissa? Käsijarru päällä? Rikkinäinen puhelin? Liikaa lautasella? Mikä sun viikkoa jarruttaa?

Markkinoinnin ja viestinnän tekijät jongleeravat useita palloja samaan aikaan pitäen kaikkea ilmassa. Johto (toimitusjohtaja) käy välillä tirehtöörinä paikalla, mutta se voi sekoittaa pakkaa. Voi olla lohdullista kuulla, että monessa organisaatiossa on sama tilanne ettekä ole tämän huolen kanssa yksin.

Mistä tämä sirkus johtuu? Voin kertoa, että taustalla on usein yksi asia: Jaettujen tavoitteiden puuttuminen. Jos organisaation strategian mukaiset tavoitteet eivät ole kirkkaat, se aiheuttaa sitä, että tehdään vähän kaikkea ja samaan aikaan. Circus is in town!

Organisaation viestintä- ja markkinointitiimin ainoa tehtävä on palvella strategiaa. Toisin sanoen suunnittelu alkaa yhteisten tavoitteiden jakamisella tekijöiden ja johdon kesken.

Joskus karusellin vauhdissa unohtuu, että asiat ovat lopulta hyvin yksinkertaisia jos vain muistaa muutaman perusprinsiipin. Palataan siis perusasiasioiden äärelle!

Haluan jakaa sinulle meidän kysymyspatteriston, jonka käymme asiakkaiden kanssa läpi haastavien tilanteiden ratkomiseksi. Se auttaa jäsentämään nykytilaa, tavoitteita ja sitä mitä tulisi seuraavaksi tehdä.

Alla muistilista viestinnän ja markkinoinnin strategiseen suunnitteluun:

  • mikä on organisaatiomme olemassa olon syy, ketä palvelemme ja miten?
  • missä olemme nyt?
  • mitä koitamme saada aikaiseksi?
  • mikä on meidän ydinlupauksemme – mikä meissä tai palvelussa / tuotteessa on erityistä?
  • mitkä ovat kohderyhmämme priorisoituna?
  • miten hyvin ymmärrämme kohderyhmäämme, sen tarpeita ja ostomotiiveja?
  • kenen kanssa palvelumme kilpailee kohderyhmän silmissä?
  • missä kanavassa kohderyhmän parhaiten tavoittaa?
  • mikä on se haluttu vaikutus eli miten haluamme kohderyhmän toimivan kun kohtaa viestimme?
  • ja lopulta, kuinka mittaamme tätä vaikutusta?

Jos pystytte kiteyttämään nuo ydinkysymykset yhdessä johdon kanssa niin ollaan jo pitkällä markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun kanssa. Kun perusta on valmis, päälle tarvitaan erottuvat viestit, visualisointi ja kanaviin ajo sekä onnistumisen seuranta.

Jos koette, että strategisten kysymysten läpikäyminen on vaikeaa johdon kanssa, me voimme toimia leijonankesyttäjinä. Viestinnän strateginen suunnittelu ja toteutus on meille tuttua. Käymme näitä keskusteluja kanssanne ja haastattelemme johtoa sekä organisaation muita vaikuttajia joko yhteisen pöydän ympärillä tai erikseen.

Haluatko kertoa meille mikä sun viikkoa jarruttaa? Kuulemme suurella mielenkiinnolla ja autamme jäsentämään mitä tulisi tehdä – paineettomasti ja veloituksetta!

Vaara juttelu Ullan kanssa tästä linkistä

Varaa aika meidän strategi Timo Berryn kanssa tästä linkistä

Tai ota yhteyttä: hello@berrycreative.fi


Ulla rakastaa ihmisiä, on kiinnostunut tarinoista ja innostuu kohtaamisista. Ulla syttyy monimutkaisten haasteiden ratkomisesta ja hänellä on positiivista draivia saavuttaa päämäärä ja enemmänkin.

Ulla Parviainen
Asiakkuusjohtaja

ulla@berrycreative.fi
+358 50 5566 631


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lähetä viesti

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.